arrow_drop_up arrow_drop_down
8 juli 2020 

Schrijftips voor je landingspagina

Schrijftips voor je landingspagina

Iedere webpagina bestaat uit tekst. Een landingspagina bestaat uit tekst die maar één doel heeft. Dat er een conversie plaats vindt. Dat een bezoeker een door jouw gewenste actie uitvoert.

Maar hoe schrijf je nu een overtuigende tekst? Is het moeilijk? Ik heb een tijdje gewerkt als copywriter bij een reclamebureau. Weet je wat een copywriter is? Mijn moeder heeft een tijd lang gedacht dat ik kopieerapparaten verkocht. Echt waar.

Een copywriter is een verkoper achter een typemachine. Dus je schrijft wervende verkoopteksten.

Wanneer heb jij voor het laatst een briljante verkooptekst gelezen? Eén die je echt is bijgebleven? Eén waarvan de sterren in de donkerblauwe hemel extra gaan fonkelen als je de tekst voordraagt aan de maan?

Het schrijven van geweldige teksten is echt een vak, een ambacht. En ook copywriters kijken naar hun teksten als een zanger naar zijn of haar repertoire. Veel noten, maar er zijn maar weinig gekraakt tot een hit.

Het goede nieuws is; iedereen kan verkoopkrachtige teksten schrijven!

Hoe? Ik geef je 5 tips waar je echt wat aan hebt!

Tip 1: Schrijf je tekst voordat je de pagina gaat bouwen.

Dit geldt zowel voor de advertentie-tekst(en) als de pagina-tekst zelf.

Ik gebruik zelf ‘tekst-editor’ van Apple en converteer de tekst naar platte tekst (Shift-Command-T). Dit doe ik al na de eerste regel. Ben je een Windows-gebruiker, gebruik dan Notepad. Dat is altijd zonder opmaak.

Zo word je niet afgeleid door alle opties die er mogelijk zijn om je tekst visueel te verfraaien. Dat komt later wel.

Je schrijft jezelf eerst leeg over het onderwerp. En daarna ga je schrappen. Want schrijven is schrappen.

Tip 2: Maak je tekst scanable

Je hebt na tip 1 nog steeds een hele brij aan tekst over. Deel het nu in. Maak de tekst voor je bezoek makkelijk te scannen. Dit doe je door gebruik te maken van bulletpoints, checklists en headers. En trakteer jezelf uiteindelijk op een pakkende headline.

Tip 3: Schrijf een tekst die iedereen wil lezen

Ik kan ervoor zorgen dat ik een boek schrijf met 500 pagina’s die jij in één ruk uitleest. Echt waar. Dit kun je ook. Hoe?

Stel je voor dat je mijn geschreven boek zou tegenkomen in de boekwinkel en op de kaft zou jouw voor- en achternaam staan. En daarboven ‘Alles over…’. Zou jij een boek kopen die over jou ging? Natuurlijk!

Zo schrijf je ook goede verkoopteksten. Deze gaan niet over jou als schrijver, maar over de lezer.

Benoem zijn of haar pijnpunten en de herkenbare ervaringen. Als je ruimte overhebt, dan mag je ook wel iets over de oplossing schrijven 😉

Tip 4: Optimaliseer de micro-teksten

Micro-teksten zijn teksten die vaak door de copywriter wordt vergeten. Een leukere tekst op de knoppen (IK DOE MEE in plaats van VERZENDEN). Maar ook subkopjes, de tekst die je ziet als iemand een formulier-veld verkeerd invult. Dus de insecten in je taalgras. Zo blijft het lekker vrolijk en levend.

Tip 5: Test altijd

Bij Facebook Advertising kun je jouw advertentie-teksten testen. 5 verschillende teksten met elkaar vergelijken tijdens de testperiode. Na het testen word je advertentie beloond met een bokaaltje in het Facebook-advertentievenster; zo kun je in één oogopslag zien wat de winnende advertentie is en hiermee verder adverteren.

Ook hebben de meeste landingspagina software de zogenaamde A/B test. Hiermee kun je bekijken welke pagina het beste scoort. Oftewel de pagina waar de meeste mensen verleidt worden om gebruik te maken van jouw aanbod.

Je kunt bij Facebook zelfs ‘dynamisch adverteren’. Dit betekent dat je 5 advertentie teksten, 5 kopteksten, 5 link-omschrijvingen en 5 afbeeldingen met elkaar kunt combineren. Facebook geeft dan die combinatie de voorrang waar men het meest op klikt. Hoe fijn is dat!

Even recapitulerend:

  • Tip 1: Schrijf je tekst voordat je de pagina gaat bouwen.
  • Tip 2: Maak je tekst scanable
  • Tip 3: Schrijf een tekst die iedereen wil lezen. Schrijf over de bezoeker
  • Tip 4: Optimaliseer de micro-teksten
  • Tip 5: Test altijd

Wil je meer weten over landingspagina’s? Kijk dan eens naar mijn AHcademy Masterclass.

Want combineren valt te leren!


Deze blog ook als podcast:

Over de schrijver
Over Jacarrino “Sinds 2000 ben ik gedoken in het marketingvak. Met heel veel plezier heb ik van 2000-2009 als retailmarketeer gewerkt bij een landelijke retail-keten. Mijn wens om andere succesvolle campagnes te maken dan alleen voor deze keten heeft ervoor gezorgd dat ik van 2009 tot 2012 bij een landelijk bekend reclamebureau heb gewerkt als reclame-adviseur. Vanaf 2012 mag ik successen boeken vanuit mijn eigen reclamebureau ‘Advertising Heroes’, waar ik vanaf het begin af aan ook Facebook en LinkedIn trainingen heb gegeven aan honderden ondernemers en professionals. De missie van Advertising Heroes is simpel: van mijn clienten ambassadeurs maken. Daarbij houd ik mijn fans wekelijks op de hoogte via mijn social media kanalen op LinkedIn, Facebook en Instagram en de Podcast ‘The Advertising Heroes Podcast’. Omdat de vraag naar kwalitatieve trainingen en workshops toenam, is vanaf 2020 AHcademy een aparte dienst geworden. Bij Advertising Heroes maken we succesvolle campagnes, bij AHcademy leren we hoe je succesvolle campagnes maakt.”
Reactie plaatsen