Waarom (online) trainingen vaak zorgen voor een teleurstelling
08 juni 2022 
in Tips
7 min. leestijd

Waarom (online) trainingen vaak zorgen voor een teleurstelling

‘Als je dit toepast in je marketing, dan ga je zeker scoren!’

Hoe vaak ik dit niet heb gehoord. Meestal gaat dit gepaard met het kopen van een dienst van een enthousiaste aanbieder.

Zelf heb ik echt duizenden euro’s uitgegeven aan diverse (online) trainingen. Je wordt helemaal meegezogen in het verhaal en je wordt zo enthousiast door alle gegeven testimonials en voorbeelden dat je een dief van je eigen portemonnee zou zijn als jij NU niet zou investeren in het fantastische programma. 

Daarbij is de gegeven aanbieding ook nog eens alleen geldig tot aan het einde van de webinar .

EN als klap op de vuurpijl ontvang je ook nog eens een fijne korting! Je bent ervan overtuigd dat deze methode ook voor jou gaat werken en bent al aan het mijmeren over de geldbedragen die binnen stromen op je rekening.

De beloofde financiële vrijheid laat je al fantaseren welke geweldige reizen jij gaat maken! 

Gaaf toch; weinig doen en veel verdienen! 

Met een lichte opwinding grijp je naar je bankpas en je besluit om mee te doen. Je wordt gefeliciteerd voor je moedige keuze en voordat je het weet ben jij een gelukkige deelnemer van het programma. 

EEN JAAR LATER…

Een jaar later doe je er nog nauwelijks iets mee. Het was toch een stuk moeilijker dan was voorgeschoteld. Je voelt je eigenlijk een beetje een sukkel, want wat doen die andere nu zo goed en wat heb jij laten liggen?

Het laatste jaar heb ik veel over deze vraag nagedacht.

Er zijn tal van redenen waarom een training niet voor jou werkt of heeft gewerkt:

DE BOOM HERKEN JE AAN ZIJN VRUCHTEN

Is de cursusleider wel capabel genoeg om jou echt te helpen? Is het iemand die net is begonnen met bijvoorbeeld Facebook Marketing? En is zijn of haar stijl wel jouw stijl? 

Check zijn of haar social media berichten om te kijken hoe deze persoon communiceert met zijn of haar volgers. Zie jij jezelf dit ook doen? Of heb je hier een beetje een naar gevoel bij? 

Denk eraan dat de cursus-leider zijn of haar aan-pak adviseert. Maar is het wel een aan-pak die bij jou past als ondernemer? Ik schrijf aan-pak met een verbindingsstreepje, omdat het bijna letterlijk een pak is die jij aantrekt. Maar is het wel jouw stijl?

SELL WHAT THEY WANT, GIVE WHAT THEY NEED

Op zich een goede marketingtip. Stel, je hebt een sportschool en iemand wil met overgewicht en weinig energie een summer-body in een liefst zo kort mogelijke periode. 

En stel dat de instructeur deze potentiële lid direct zou bombarderen met zijn of haar kennis, de diverse diëten zou laten zien en hem of haar zou laten weten dat met minimaal 4 keer per week sporten het eigenlijk weinig zin heeft. Hoe zou iemand die echt niets met sporten en bewegen heeft, hierop reageren? 

Terwijl de instructeur echt wilt dat die persoon transformeert naar een gezond persoon. 

Nee, een fitness instructeur zou laten zien dat dit mogelijk is. Misschien heeft hij of zij voor- en na-foto’s van andere leden die succes hebben geboekt. En heel toevallig is er binnenkort een programma die zich hierop focust. 

Is men eenmaal lid, dan wordt de kersverse sportlid beetje bij beetje meegenomen in het intensieve programma.  

Maar wanneer wordt het misleiding? 

Als ik aanmeldingen kreeg voor mijn online trainingen, dan inventariseerde ik altijd of het door mij gegeven aanbod zou kunnen zorgen voor een positieve transformatie van de geïnteresseerde. 

Mocht een persoon al stress krijgen van het zien van een computermuis, dan adviseerde ik deze persoon om geen training te volgen, maar juist uit handen te geven. Dus niet zelf doen, maar het aan professionals overlaten. 

Dus voor mij is het misleiding als de verkoper bij voorbaat al weet dat de investering voor deze persoon weggegooid geld is. 

Maar hoe kom jij er als geïnteresseerde nu achter of een training wel of niet iets voor jou is? 

Kijk bijvoorbeeld hoe de verkoper ECHT aan zijn of haar successen komt. 

Welke middelen heeft de verkoper ingezet om zijn successen te boeken Was het alleen deze éne vaardigheid of komen er andere zaken bij kijken? En vraag het ook 1:1 aan de verkoper. Als iemand jou een cursus geeft over het maken van succesvolle podcast, welke podcasts heeft hij of zij tot een succes gemaakt? En zoek desnoods dan ook contact met deze podcastmakers. 

Misschien een waardeloze tip, maar luister ook naar je onderbuik gevoel. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw buik communiceert met je hoofd, maar mijn buik heeft mij al vaak voor een financiële debacle behoedt. 

WEES KRITISCH

Je wordt vaak meegenomen in een verhaal die ‘kloppend’ is. En een verhaal die kloppend is gemaakt, daar is inderdaad geen speld tussen te krijgen. Doe een stapje achteruit en analyseer het verhaal. Wees de advocaat van de duivel, gedraag je als Kuifje! 

Zit de wereld wel echt zo in elkaar zoals geschetst? 

Stel bijvoorbeeld de volgende vragen:

  1. Zijn er ook bedrijven succesvol die dit niet toepassen?
  2. Werkt dit programma ook voor jouw bedrijf? Vraag om specifieke klanten-cases of contactpersonen. 
  3. Visualiseer wat jij ECHT moet doen om er een succes van te maken. Heb jij hier wel de tijd en geld voor?

LEUK IS HET BEGIN VAN GOED

Misschien wel de belangrijkst reden waarom een training wel of niet voor je werkt. Ondernemen is topsport; je hebt daarom een hoge motivatie nodig om iedere dag maar door te gaan. Begin je jouw product, dienst of klanten niet meer leuk te vinden, dan is het zeer moeilijk om in het spel te blijven.

Vind jij schrijven leuker dan spreken, begin dan vooral een blog en geen podcast. Ben jij een herder of een jager? Ben je dus iemand die het fijner vindt om een relatie uit te bouwen of ben je eigenlijk wel klaar met de klant als je de verkoop hebt gesloten? Alles vraagt om weer een ander online marketing aanpak. 

Daarom is ‘leuk’ erg belangrijk. Dit is je brandstof om je onderneming te laten slagen en te continueren. En net zoals een marathon zal je tijdens het rennen best pijntjes krijgen en afvragen waar je ooit aan bent begonnen. Maar als je van rennen houdt, dan weet je waar je het voor doet. Dus leuk, maar niet pijnvrij ondernemen.

SPARREN OVER JOUW ONLINE MARKETING MET ANDERE ONDERNEMERS EN PROFESSIONALS?

De wereld van Online Marketing is fantastisch, maar iedereen kan zich een expert kan noemen op het gebied van LinkedIn, Facebook, Instagram, Funnels, Wordpress, Podcast en meer.

Daarom ben ik een nieuw initiatief gestart; de AHcademy Online Marketing Community. 

Een online plek waar ondernemers en professionals aansluiten en de vragen stellen over hun online marketing. 

Heb je een vraag over je online marketing? 

Welke marketing-funnel zou nu voor jou werken? 

Je hebt een tekst geschreven en je zou het fijn vinden als de community-leden hier feedback op zouden willen geven? 

Je wilt je inschrijven voor een Training. Misschien tref je in de community wel ondernemers en professionals aan die hier ook ervaring mee hebben? 

Of je wilt een webinar starten, maar je weet niet precies hoe? 

Hiervoor is de community. De jaarkosten zijn echt een kleine investering en je krijgt als community-lid ook exclusieve toegang tot 8 Online Marketing Trainingen. Hiermee kun je al direct een begin maken met een onderdeel die jij leuk vindt!

Meer informatie? Ga naar www.ahcademy.nl

En heb je vragen? Stel ‘m dan in de chat. Dit is het oranje chat-wolkje die je aantreft op iedere pagina. 


Over de schrijver
Over Jacarrino Sinds 2000 al lekker bezig in de marketing. Van 2001-2009 als retailmarketeer van 350 winkels, van 2009-2012 leuke dingen gedaan als copywriter (=een verkoper achter een keyboard) en van 2012 iedere dag aan het spelen in mijn bedrijf Advertising Heroes. Deze naam ken je misschien van de Apple Marketing Top 10 Podcast 'Jacarrino's Advertising Heroes'. Daarbij geloof ik dat ieder een eigen marketing-geluid heeft. Vandaar dat ik in 2022 de AHcademy Online Marketing Community ben gestart voor ondernemers en experts. Naast onafhankelijke antwoorden op je vragen (er wordt niets verkocht in de community) heb je ook toegang tot heel wat trainingen. Een snoepwinkel voor iedereen die meer wil weten over de marketing voor zijn of haar bedrijf.
Reactie plaatsen