De SuperNieuwsbriefTip waar niemand over praat!
25 juni 2022 
in Tips
2 min. leestijd

De SuperNieuwsbriefTip waar niemand over praat!

Als je jouw nieuwsbrieven verstuurt via een nieuwsbrief-app zoals Mailchimp of Active Campaign, dan wil je natuurlijk weten of je boodschap aanslaat.

Laat zeggen dat je een bepaald aanbod doet in de nieuwsbrief, maar niemand heeft hier nog echt op gereageerd.

Je laat je schouders zakken en slaat je laptop dicht. Moedeloos word je ervan. Wat heb je nu verkeerd gedaan? Ben je niet duidelijk geweest in je boodschap? Of was de tekst tekort of juist te lang? Had je nu wel of geen afbeeldingen moeten gebruiken voor je boodschap.

Nou, volgende keer beter…

Hold the press! 

Het kan best zijn dat jouw klanten je aanbod fantastisch vinden, maar nog een laatste zetje nodig hebben. Misschien willen ze nog even met je overleggen. Of is er een hobbeltje. Misschien willen ze wel met je in zee, maar heeft men nog niet de financiële middelen. Of zij denken wel dat je wat voor hun kan betekenen, maar hebben net een nare ervaring achter de rug met een concurrent.

Er zijn dus altijd redenen waarom een klant nog niet met jou in zee wil, maar staan te springen om jouw aanbod.

Wist je dat je hier op een heel makkelijke manier achter kunt komen welke nieuwsbrieflezers nog aan het twijfelen zijn? Sommige lezers zijn zo sterk aan het twijfelen dat men vaker dan 30 keer je nieuwsbrief opent. Je denkt dat dit sterk overdreven is, maar niets is minder waar.

De tool om hierachter te komen zit eigenlijk standaard in heel veel nieuwsbrief-apps.

Welke tool dit is?

De optie “Gelezen/Geopend”

Als je nieuwsbrief is verzonden, dan kun je kort daarna een rapportage bekijken. Bij Active Campaign/ Mailblue is dit bijvoorbeeld ‘Toon Rapport’.

Hier kun je van hoog naar laag selecteren hoe vaak een nieuwsbrief is geopend.


Mijn ervaring is, dat mensen die de nieuwsbrief vaker dan 5 keer openen, flink aan het twijfelen zijn over het wel of niet gebruik maken van je aanbod. Deze personen hebben dus nog een duwtje in de rug nodig.

Maar welke vervolg-actie kan ik nu nemen?

Nou, je zou deze nieuwsbrieflezers apart kunnen mailen.

Natuurlijk niet met de boodschap: ‘Goh, ik zag dat je mijn mails meer dan 40 keer hebt geopend.’, want dat staat bijzonder creepy.

Denk na over een leuke ‘binnenkomer’ en vraag dan of ze misschien nog een vraag hebben over ‘die laatste mail’.

Of, als je de nieuwsbrieflezer goed kent, bel hem of haar of maak een afspraak.

Maar dit is dus de tip waar niemand over praat, terwijl deze zo supersimpel is.

Laat je mij weten of deze tactiek voor jou heeft gewerkt?

Het liefste in de Marketing Online Community. Hier delen we dit soort tips en tricks met elkaar. Maar ook ZOOM-sessies, Podcasts en gratis trainingen, zoals de Video-training 'Maak een succesvolle nieuwsbrief-campagne' . En dat voor slechts €25,- per maand!

Meer informatie: www.ahcademy.nl


Over de schrijver
Over Jacarrino Sinds 2000 al lekker bezig in de marketing. Van 2001-2009 als retailmarketeer van 350 winkels, van 2009-2012 leuke dingen gedaan als copywriter (=een verkoper achter een keyboard) en van 2012 iedere dag aan het spelen in mijn bedrijf Advertising Heroes. Deze naam ken je misschien van de Apple Marketing Top 10 Podcast 'Jacarrino's Advertising Heroes'.Daarbij geloof ik dat ieder een eigen marketing-geluid heeft. Vandaar dat ik in 2022 de AHcademy Online Marketing Community ben gestart voor ondernemers en experts. Naast onafhankelijke antwoorden op je vragen (er wordt niets verkocht in de community) heb je ook toegang tot heel wat trainingen. Een snoepwinkel voor iedereen die meer wil weten over de marketing voor zijn of haar bedrijf.
Reactie plaatsen