arrow_drop_up arrow_drop_down
2 maart 2021 

Hoe promoot ik mijn podcast?

De podcast luisteren!


Niet alleen de geluidskwaliteit van je podcast is belangrijk, maar ook de inhoud. Misschien beschik je wel over een enorm goede microfoon, maar als de inhoud van je podcast niet prettig is om naar te luisteren, haken mensen af…

Ervan uitgaande dat de inhoud en kwaliteit van je podcast top is… Hoe promoot je hem dan goed?

Hieronder een aantal tips!

Wees actief op blogs en fora!

Het klinkt misschien niet als de meest voor de hand liggende manier, maar actief zijn op een forum of blog kan heel krachtig werken! (Vooral als het over hetzelfde onderwerp als jouw podcast gaat)

Youtube!

Het is absoluut aan te raden om een YouTube video te maken van je podcast. Niet alleen trek je zo meer luisteraars die misschien op andere kanalen niet actief zijn, maar ook kom je hoger in Google te staan! Hoe meer de naam van je podcast wordt genoemd, hoe hoger je in de resultaten van Google komt te staan.

Delen = Winnen

Je luisteraars… Daar doe je het allemaal voor! Je kunt je luisteraars belonen door een winactie op te zetten. Stel een prijs beschikbaar voor 1 of meer van je luisteraars, maar stel daar tegenover dat deze wordt verloot onder degene die je podcast hebben gedeeld op hun socials. Zo kun je een luisteraar extra blij maken, en jij hebt weer extra promotie!

Nieuw en noemenswaardig

Voor de mensen die net zijn begonnen met een podcast of hiervoor plannen hebben, is dit echt een goede tip! In de eerste 8 weken van je eigen podcast is het mogelijk om in de ‘Nieuw en Noemenswaardig’-sectie van iTunes te komen. Deze sectie staat vrij prominent in beeld bij iTunes. Het is dus aan te raden om de eerste 8 weken een tandje bij te zetten en zoveel mogelijk content te uploaden. Zorg dat je een plekje bemachtigt in deze sectie!

Facebook, Instagram en LinkedIn

Buiten het organische gedeelte kun je natuurlijk ook gewoon kiezen voor betaalde promotie via Facebook, Instagram of LinkedIn! Enorm effectief, vooral als er een goed converterende landingspagina achter hangt. Wil je meer te weten komen over het adverteren op social media met een goede landingspagina? Kijk dan vooral even naar onze Masterclass via: https://ahcademy.nl/masterclass/

Vragen kan geen kwaad

Misschien voelt het een beetje onwennig, maar vraag gewoon aan je luisteraars of ze de uitzending willen delen of liken. Lang niet iedereen zal dit doen, maar de mensen die dit wel doen zorgen voor erg veel gratis promotie van je podcast! Mocht je gasten ontvangen in je uitzending, vraag dan gerust ook aan hun om de uitzending te promoten. Dit is voor hen natuurlijk ook leuk om te delen…

Mailtjes

Heb je een mailinglijst? Stuur dan een mailtje met informatie over je podcast. Sommige mensen denken dat e-mailmarketing achterhaald is, maar niets is minder waar! Er valt bijzonder veel te halen met e-mailmarketing.

Wees elkaars gast

Nodig andere podcast-makers uit in jouw uitzending en zorg dat je ook als gast kunt komen bij hun uitzending! Zo kun je optimaal gebruik maken van elkaars vaste luisteraars!

Snackables

Dit is echt een aanrader! Zoek fragmenten uit je uitzending van ongeveer 1 minuut, bij voorkeur een stukje waarmee je mensen triggert de uitzending helemaal te gaan kijken of nieuwsgierig kunt maken. Deel deze snackables op je socials om meer luisteraars nieuwsgierig te maken naar jouw uitzending!

Wil je meer weten over het beginnen met je eigen podcast? Neem dan even een kijkje op www.7mindresets.nl voor een gratis training!

Over de schrijver
Over Jacarrino “Sinds 2000 ben ik gedoken in het marketingvak. Met heel veel plezier heb ik van 2000-2009 als retailmarketeer gewerkt bij een landelijke retail-keten. Mijn wens om andere succesvolle campagnes te maken dan alleen voor deze keten heeft ervoor gezorgd dat ik van 2009 tot 2012 bij een landelijk bekend reclamebureau heb gewerkt als reclame-adviseur. Vanaf 2012 mag ik successen boeken vanuit mijn eigen reclamebureau ‘Advertising Heroes’, waar ik vanaf het begin af aan ook Facebook en LinkedIn trainingen heb gegeven aan honderden ondernemers en professionals. De missie van Advertising Heroes is simpel: van mijn clienten ambassadeurs maken. Daarbij houd ik mijn fans wekelijks op de hoogte via mijn social media kanalen op LinkedIn, Facebook en Instagram en de Podcast ‘The Advertising Heroes Podcast’. Omdat de vraag naar kwalitatieve trainingen en workshops toenam, is vanaf 2020 AHcademy een aparte dienst geworden. Bij Advertising Heroes maken we succesvolle campagnes, bij AHcademy leren we hoe je succesvolle campagnes maakt.”
Reactie plaatsen