WAT IS EEN LANDINGSPAGINA?
Laatst had ik een overleg met een cliënt.
Zijn designer had een landingspagina voor hem gemaakt.
Met gepaste trots stelde mijn gesprekspartner voor om mij deze net opgeleverde pagina te laten zien.
Natuurlijk wilde ik het gemaakte kunstwerkje bewonderen. Sterker nog, het was ook goed om deze te bestuderen, want ik zou een Facebook-campagne voor hem produceren waar de landingspagina ‘de spin in het web’ zou zijn.
Zodra de Facebooker op de knop onderin de advertentie zou klikken, zou deze persoon terechtkomen op de landingspagina.
De bedoeling is dat uiteindelijk een e-mail adres zou worden ingevuld om een prachtig e-book te bemachtigen.
Mijn cliënt opende de browser en typte z’n website-adres in. De startpagina werd supersnel geladen. Vervolgens klikte hij in het menu op de desbetreffende naam waarvan ik veronderstelde dat nu de landingspagina zou worden geladen.
Ik zag in zijn website een pagina waar een korte regel stond: ‘Download nu mijn gratis e-book; geef je mailadres en het e-book wordt direct verzonden’.
Daaronder stonden al zijn diensten gecommuniceerd met ieder een eigen knop om meer informatie aan te vragen. Het was een bonte pagina waar je als bezoeker werd gevraagd ‘Wat wil je gaan doen?’.
Wel strak vormgegeven en de pagina zag er absoluut niet amateuristisch uit.
“Sorry, maar dit is geen landingspagina”. Na het uitspreken van deze zin werd ik wantrouwend aangekeken.
“En waarom is dit dan geen landingspagina?”. Als uit zijn ogen een elektronische trekstraal was gekomen, was ik nu over de tafel getrokken. En zijn reactie kan ik mij goed voorstellen.
DEFINITIE VAN EEN LANDINGSPAGINA
Ga je Googelen op ‘Landingspagina’, dan is dit de eerste definitie die je ziet:
Landingspagina is een online marketing begrip. Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op terecht komt nadat hij op een advertentie heeft geklikt. De landingspagina – een heel belangrijk onderdeel bij online marketing. De bezoeker verwacht namelijk iets als hij op een advertentie klikt.
En hier gaat het fout. Want deze definitie vergeet iets heel belangrijks. Het marketing automation tool ‘Hubspot’ heeft de volgende definitie:
Een landingspagina is een websitepagina met een specifiek doel. De doelstelling van deze pagina is om bezoekers om te zetten naar leads. Landingspagina’s bevatten lead-formulieren die bezoekers vragen om hun contactgegevens in ruil voor iets van waarde (an offer).
ÉÉN DOEL
Kijk, hier wordt het al specifieker. Je leest als eerste ‘specifiek doel‘. Een specifiek doel is gewoon ‘één doel’. Heb je wel eens één heel belangrijk doel willen realiseren? Weet je wat het grootste gevaar is om één doel niet te bereiken?
Afleiding.
Want wat laten we ons graag afleiden. Als je het boek ‘Focus’ van Mark Tigchelaar hebt gelezen (en een goed geheugen hebt), dan weet je dat we per dag zo’n 50.000 gedachten hebben. De auteur stelt zelfs een focus-challenge blok voor van 25 minuten:
1. Bepaal je doel
2. Sluit alle andere applicaties en tabbladen en laat je collega’s weten dat je even niet bereikbaar bent
3.Zet je timer en start
Pure focus. Dat is wat je moet hebben voor je eigen landingspagina.
Concreet betekent dit dat er maar één ‘Call-to-Action’ mag zijn. Geen andere ontsnappingsmogelijkheden door andere afleidingen of het klikken op andere linkjes, knoppen of afbeeldingen. Dus weg met het keuzemenu en alle overige informatie die niet bijdragen tot het specifieke doel. In dit geval: het downloaden van je e-book.
DOELSTELLING
“De doelstelling van deze pagina is om bezoekers om te zetten naar leads“.
Bam! That’s it! Of het nu een aanvraag is voor een gratis kennismakingsgesprek, het registeren voor je webinar of het downloaden van je e-book. In de volgende blogs over landingspagina’s duik ik in het overtuigen van de bezoeker naar jouw gewenste doelstelling.
RUILEN
“Landingspagina’s bevatten lead-formulieren die bezoekers vragen om hun contactgegevens in ruil voor iets van waarde (an offer).”
Nou, dit hoeft niet altijd zo te zijn. Als jij wilt dat ze je direct bellen, dan is een formulier niet nodig. En zo zijn er nog wat zaken af te dingen op deze formulering. Maar uiteindelijk wil je iets ruilen met elkaar. Contactgegevens voor iets van waarde. Of geld voor iets van waarde. Maar geruild wordt er zeker.
IS EEN LANDINGSPAGINA DAN GEEN WEBPAGINA?
Jazeker! Hiervoor kun je de volgende tegeltjeswijsheid hanteren:
Alle landingspagina’s zijn webpagina’s, maar niet alle webpagina’s zijn landingspagina’s.
TERUG NAAR MIJN CLIËNT
Na mijn uitleg (en andere voorbeelden) werd het hem duidelijk dat hetgeen er gemaakt was geen landingspagina was.
“Maar wat maakt het eigenlijk uit? Als ze klikken op één van de diensten ben ik ook blij hoor!”.
Mensen houden van doorklikken; er wordt een fijne dopamine-stoot aangemaakt, want aan de andere kant van de link wacht een mooie beloning!
Maar omdat dopamine best een lekker goedje is voor onze hersenen, blijven we doorklikken. En zo klikken we van jouw website door naar de volgende sites en voordat we het weten zitten we een YouTube-filmpje over een hond die in slaap valt in zijn waterbak te bekijken.
Daarbij gebruik ik landingspagina’s voor het adverteren. Klikt men op de advertentie, dan mag men niet worden afgeleid, maar moet de motivatie verder worden gevoed en het vermogen (ability) om te ruilen worden versimpeld. Ok, dit leg ik nog wel uit in een volgende blog.
Een landingspagina met één doel zorgt dus uiteindelijk voor een hogere conversie. Conversie? Verhip; dit is alweer een fantastisch onderwerp voor een volgende blog.
ÉÉN GOAL
Ik weet dan mijn cliënt een groot voetballiefhebber is. Je kent het gezegde “Veel keuze is geen Keuze?”. Mijn cliënt kent deze uitspraak zeker.
Ik help hem met de volgende metafoor:
“Nou, stel je een voetbalveld voor met meerdere doelen voor ieder team. Dus zowel Ajax en Feyenoord hebben ieder 4 doelen, maar je team krijgt alleen maar punten als je maar in één specifiek doel scoort. Alleen weet niemand wat het winnende doel is.”
“Dan wordt het een zooitje!”
“Precies. En veel keuze is geen keuze. Dus stel dat alle doelen worden weggehaald?”
“….ik begrijp het al…”
DUS…
…op een ‘gewone’ webpagina vraag je aan de klant wat hij of zij wil gaan doen. Op een landingspagina vertel je wat ze moeten doen. That’s it!
PS deze blogpagina is dus geen landingspagina. Maar dat had je vast al door 🙂
Deze blog ook als podcast