arrow_drop_up arrow_drop_down
26 januari 2021 

Waarom ik (nog niet) op Clubhouse zit

Vorige week kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik bekend was met de nieuwe Social Media-app ‘Clubhouse’. Ik moest eerlijk bekennen hier nog niet van te hebben gehoord. Best eigenaardig dat ik als Social Media-trainer hier niet mee bezig ben. Of niet?

Clubhouse in het kort

In de jaren negentig van de vorige eeuw waren de babbelboxen ontzettend populair. Je kon een telefoonnummer bellen, gratis of betaald, en zo met elkaar praten.

Een gesprek met een wildvreemd iemand over een bepaald onderwerp.

Voor een grote groep waren deze babbelboxen zeer verslavingsgevoelig. Zie ook een passage uit Wikipedia:

Voor sommige mensen, met name wanneer zij onvoldoende bevrediging uit hun eigen sociale leven haalden, kan een chatbox zeer verslavend zijn. Dit was al het geval bij de telefonische babbelboxen, met hoge telefoonrekeningen (tot meer dan duizend euro) tot gevolg. Via een internet-chatroom kan men (bijna) gratis met anderen praten, maar het nadeel hiervan is dat de verslaving langer kan voortwoekeren. Werk, huishouden en andere taken worden verwaarloosd om maar te kunnen blijven chatten. Men kan hier een parallel zien met (online)gameverslaving en (cyber)seksverslaving.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chatroom

Clubhouse is de geëvolueerde versie van deze ouderwetse babbelbox.

Clubhouse, een creatie van Paul Davison en Rohan Seth, is een social media platform waar gebruikers kunnen deelnemen (actief of passief) in verschillende chatrooms. Er is keuze uit vele onderwerpen en interessante personen, dus voor ieder wel iets om aan deel te nemen of een gesprek als luisteraar te volgen. Deze conversaties kun je goed vergelijken uit de babbelbox-tijd; het is audio only en het gesprek wordt niet opgenomen. Dus: Unsaved content.

De app zit nog steeds in bèta-fase en je kan alleen worden uitgenodigd door een bestaande gebruiker. Jammer voor de Android-gebruikers; dit kan vooralsnog alleen met een iOS apparaat (het mobiele besturingssysteem van Apple).

En oh boy; de investeerders struikelen al over elkaar heen

The race to invest in social audio app Clubhouse is on again. Venture capital firms have approached the startup’s founders in recent weeks about leading its potential next round of funding at a roughly $1 billion valuation, according to four people with knowledge of the discussions. (Bron: https://www.theinformation.com/articles/clubhouse-gets-investment-interest-at-1-billion-valuation)

Waarom ik (nog) niet op Clubhouse zit

Tijdens mijn social media trainingen help ik ondernemers en professionals geld te verdienen VIA social media. Drie woorden zijn daarvoor belangrijk; discipline, consistentie en verbeteren. Als je van jouw onderneming een succes wil maken, dan heb je een goede strategie nodig. En om deze strategie succesvol uit te voeren, heb je een tactisch plan nodig. Een landkaart voor in het ‘social media oerwoud’. Een plan met heel concrete punten. En zonder je te laten afleiden.

Denk aan een content-kalender, een dagelijkse to-do-lijst etc.

Een maandelijkse lijst met alle zaken die je uit je hoofd gaat plaatsen (Space), jouw bestaande projecten die je meer aandacht gaat geven (Scale) en de nieuwe projecten die je gaat starten (Start). 

De grote valkuilen om geld en tijd te verliezen door social media zijn onder andere het verslavende karakter en de filter-bubbel. 

Verslaving

De term verslaving is van toepassing op middelen als alcohol en drugs, maar ook op gewoontes waar mensen geen weerstand aan kunnen bieden. (bron https://www.vnn.nl/ik-wil-informatie/wat-is-verslaving) 

Clubhouse wordt een enorm succes; dat weet ik bijna zeker. De reden is dat deze app alles in zich heeft om het verslavende karakter van social media te voeden. Mensen die gebruik maken van de app gaan van de éne chatroom naar de ander om te luisteren of deel te nemen. Mensen zijn sociaal, dus deze vorm appelleert aan deze behoefte. Dus heerlijk wandelen in het social media-oerwoud zonder doel.

De social media bubbel

Mensen met een bepaald denkbeeld of een specifieke hobby zoeken elkaar op. Social media is een katalysator voor groepsvorming en deze te verstevigen. Iedereen die werkt met social media zou ik het boek ‘The Filter Bubble’ van Eli Pariser willen aanraden.

Het versterken van elkaars denkbeelden, wat het geluid van een kritische tegendenker overstemt, kan zorgen voor kleine vormen van burgerlijke ongehoorzaamheid tot en met het binnenvallen van het Capitool.

Facebook, Twitter, Telegram en andere social media – platformen hebben hier al mee te kampen, maar hoe sterk is een auditief social media netwerk van berichten die niet worden bewaard voor een dergelijke Filter Bubbel? Time will tell.

Daarom zit ik (nog) niet op Clubhouse

Dat gebruikers er dol op zijn, kan ik mij helemaal voorstellen. Het is spannend om door alle chatrooms te scrollen en een gesprek ‘live’ bij te wonen of er zelfs aan deel te nemen. 

Maar is het nu al een onderdeel van je communicatiestrategie? Misschien ken je het innovatie- en adoptiemodel van Rogers. 

Het wordt in de marketing toegepast bij de introductie van nieuwe producten in de markt. Met het innovatiemodel kan worden nagegaan onder welke categorie de koper valt of zal gaan vallen.

We zitten nu met Clubhouse in de tweede groep in de innovatie-levenscyclus, de 13,5% Early Adopters. Mijn advies is om deze groep hun eigen tijd te laten investeren in deze nieuwe app.

Zodra de app ook beschikbaar is op Android en direct toegankelijk is, dan zitten we al heel snel op de Early Majority. Stap ook dan nog niet in. Wacht op goede argumenten om als professional in te stappen. Misschien kun je dan wel gaan adverteren binnen jouw doelgroep. Of zijn er ‘best practise-cases’ waar je van kan leren. Wees niet bang dat je ‘te laat instapt’ of dergelijke nonsens. Met een wereld-idee of aanbod ben jij namelijk altijd op tijd. Ook al is het jaren later.

En mocht het business-wise interessant zijn om in te stappen als ondernemer of professional, dan zal ik het je zeker laten weten 🙂

Ondertussen is er op jouw favoriete social media platform genoeg saved content als blogs, podcasts, video’s en de reguliere posts waarmee je jouw kennis kan verrijken.

Dé manier om geld te verdienen via social media

Zie het social media landschap als een oerwoud; wanneer je zonder een kaart rondloopt, dan blijf je in kringetjes rondcirkelen zonder echte vorderingen. Ik heb het social media landschap voor jou in stukken gehakt en ingedeeld in bouwstenen. Tijdens de AHcademy trainingen adviseer ik de cursisten welke bouwstenen zij het beste kunnen gebruiken. Enerzijds moet een bouwsteen bij een persoon passen en anderzijds moet de bouwsteen bijdragen aan een gewenst resultaat.

De masterclass trainingen AHcademy

De 10 bouwstenen:

  1. Start en Strategie
  2. LinkedIn Advertising
  3. LinkedIn Social Selling met Sales Navigator
  4. Facebook/Instagram Advertising
  5. Bouw een Succesvolle Landingspagina
  6. Maak een Succesvolle Nieuwsbrief campagne 
  7. Organiseer een Power Webinar
  8. Produceer een Super Podcast
  9. Connect the Dots – hoe maak ik een creatieve campagne
  10. Jouw Online Training – van idee naar omzet

Het is een intensief programma met 1:1 coaching. Dus zeer resultaatgericht.

Meer weten over deze aanpak?

Neem contact met me op of volg het 7mindresets webinar.

Met heldhaftige groet,

Jacarrino

Over de schrijver
Over Jacarrino “Sinds 2000 ben ik gedoken in het marketingvak. Met heel veel plezier heb ik van 2000-2009 als retailmarketeer gewerkt bij een landelijke retail-keten. Mijn wens om andere succesvolle campagnes te maken dan alleen voor deze keten heeft ervoor gezorgd dat ik van 2009 tot 2012 bij een landelijk bekend reclamebureau heb gewerkt als reclame-adviseur. Vanaf 2012 mag ik successen boeken vanuit mijn eigen reclamebureau ‘Advertising Heroes’, waar ik vanaf het begin af aan ook Facebook en LinkedIn trainingen heb gegeven aan honderden ondernemers en professionals. De missie van Advertising Heroes is simpel: van mijn clienten ambassadeurs maken. Daarbij houd ik mijn fans wekelijks op de hoogte via mijn social media kanalen op LinkedIn, Facebook en Instagram en de Podcast ‘The Advertising Heroes Podcast’. Omdat de vraag naar kwalitatieve trainingen en workshops toenam, is vanaf 2020 AHcademy een aparte dienst geworden. Bij Advertising Heroes maken we succesvolle campagnes, bij AHcademy leren we hoe je succesvolle campagnes maakt.”
Reactie plaatsen