‘Jacarrino, ik vind marketing voor mijn bedrijf best ingewikkeld!’.
Deze opmerking krijg ik een paar keer per maand te horen. Natuurlijk kan ik mij dit voorstellen.
Marketing is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld.
Maar wel super moeilijk ;-)
Dit vraagt natuurlijk een nadere verklaring. Here we go!
Marketing is niet zo ingewikkeld
Stel, jij verkoopt dienst Z of product X.
Vergeet dan even alle marketing P’s die je hebt geleerd.
Dus zet ‘Plaats’, ‘Prijs’, ‘Promotie’, Personeel’, ‘Presentatie’ en zelfs ‘Product’ even in de ijskast.
Want de belangrijkste ‘P’ is eigenlijk helemaal geen officiële P.
Ladies en Gentlemen, ik presenteer aan u….
De P van Publiek!
Marketing is namelijk gericht om een positieve transformatie te bewerkstelligen vanuit een product of dienst voor een relevante doelgroep.
Dus laat zeggen dat je zonnebrillen verkoopt, dan is de positieve transformatie dat je bij felle zon niet met dichtgeknepen ogen hoeft rond te lopen, maar gewoon kunt blijven kijken. Hieperdepiep!
Dat is marketing, dus helemaal niet zo ingewikkeld.
Maar wel super moeilijk!
‘The Devil is in the Details’.
‘Marketing is namelijk gericht om een positieve transformatie te bewerkstelligen vanuit een product of dienst voor een relevante doelgroep.’.
Het gaat om het laatste.
‘Een relevante Doelgroep’.
Want zit jouw ‘relevante’ doelgroep wel te wachten op jouw product of dienst?
Stel, je bent coach. Weet je wel hoeveel coaches er in Nederland zijn?
Wie heeft in hemelsnaam een coach nodig?
Dan gaan we naar de P van Publiek.
Coach is een te brede begrip met eigenlijk best een negatieve weerklank.
Want iedere geitenbreier kan coach worden.
Maar eureka! Hier is een oplossing voor! Zorg voor een niche. Dus specialiseer je in één specifiek probleemgebied.
Stel, je bent een opruim-coach (het dure woord is een ‘professional organizer'). Dan wil je de ruimte tussen jouw dienstverlening en jouw relevante doelgroep verkleinen.
Maar weet je wel wie jouw relevante doelgroep is?
En kan deze relevante doelgroep jou eigenlijk wel betalen?
En is er meer keuze voor deze relevante doelgroep voor vergelijkbare diensten of producten in de markt? Hoeveel klanten kun je eigenlijk zelf bedienen?
Als het slechts een paar per maand zijn, dan zou ik je adviseren om binnen een niche een niche op te zoeken. Bijvoorbeeld een Opruim-coach die gespecialiseerd is in het Feng Shui -opruimen. Google het maar als je deze term niets zegt. Dus te specifieker jouw doelgroep wordt, hoe relevanter jij je product of dienst kan maken voor deze doelgroep. En dan kun je deze andere P’s weer uit de ijskast halen.
Je voelt ‘m al aankomen; dit traject is super moeilijk. Het is een mix van een dosis ervaring, onderbuikgevoel, focus, creativiteit en doorzettingsvermogen.
Daarom is het voor Marketing- en reclamebureau’s een heldhaftige uitdaging om ZZP-ers en kleine MKB-ers te helpen. Want heel vaak moeten deze klanten weer terug naar de tekentafel. Weer gaan sleutelen aan je product of dienst, zodat deze nog beter past bij de specifieke doelgroep. Trouwens, het sleutelen aan je product of dienst gaat altijd door, maar dit betekent niet dat je "winkel" gesloten is. Je kan best klanten ontvangen en doorgaan met sleutelen op de achtergrond. Anders was er nooit een iPhone 13 op de markt gekomen ;-)
Maar bestaat er geen vast marketing-format?
Ja hoor, genoeg! Maar dit zijn manieren om de doelgroep te bereiken. En ook vaak een relevante doelgroep. Maar met zo’n model ga je niet zomaar scoren. Waarom niet?
Scoren in de discotheek
Misschien klinkt discotheek oudbollig, dus ‘kroeg’, ‘pub’ of ‘dancing’ is ook goed.
Maar goed, stel dat je een vrije status hebt en niets staat je in de weg om de man of vrouw van je dromen te ontmoeten.
En ja hoor, daar zit die persoon. Aan de bar. Helemaal jouw type! Je begint pareltjes te zweten. Je moet in actie komen, maar er zijn meer kapers op de kust.
Volgens veel marketingmodellen ben je goed op weg! Je bent op de juiste Plaats. Maar welke Promotie moet je nu maken voor jezelf? Voor welke Presentatie kies je?
Denk eens terug hoe jij je partner hebt versierd. Maar ook hoeveel andere pogingen je misschien hebt ondernomen bij een “relevante” doelgroep die minder succesvol waren?
Nu denk ik trouwens dat een man over het algemeen meer pogingen ondernemen in het spel van liefde, maar dat is een andere discussie
Uiteindelijk zit je misschien nu met je (destijds:-)) droompartner naast je op de bank. Dus je hebt zeker iets goeds gedaan. Misschien was het wel een mix van een dosis ervaring, onderbuikgevoel, focus, creativiteit en doorzettingsvermogen ;-)
Dit laatste stukje, het verleiden van je ideale klant, gaat misschien wel om authenticiteit, energie en die beloofde transformatie. Mag ik het MarketingMagie noemen?
Veel kikkers zoenen
Wat de beste manier is? Testen, testen en nog eens testen van je MarketingMagie. Weten wanneer en wie op het eerste gezicht verliefd wordt op jouw product of dienst en wie juist niet.
Even praktisch; Wat werkt nu wel en niet?
Dat is de hamvraag. Om deze reden ben ik een Online Marketing Community begonnen. Hier kun je sparren met andere ondernemers en professionals over je marketing. Mijn doelstelling is dat ik uiteindelijk de professies kan categoriseren, zodat we nog een beter beeld krijgen wat werkt en wat niet. Hiermee krijg jij een gevoel bij je MarketingMagie.
Daarbij heb je ook direct toegang tot diverse trainingen die gericht zijn op de promotie. Denk aan Social media advertising, Social Selling, Webinar-presentatie, Podcasten en meer. En dit voor slechts €25,- per maand.
Meer informatie of, doe eens gek, direct aanmelden? www.ahcademy.nl