arrow_drop_up arrow_drop_down
2 februari 2021 

IOS14 update - het einde van adverteren op social media?

De Podcast luisteren!

Je hoort er nog bijzonder weinig over, maar het gaat de huidige manier van veel adverteerders compleet omgooien: de nieuwe update van Apple.

Apple heeft de privacy van haar gebruikers altijd belangrijk gevonden, maar veel adverteerders vinden het nu toch echt een stap te ver gaan. Vooral onder zzp’ers en het MKB is er onrust ontstaan. En dat is helemaal niet zo gek!

Door het nieuwe beleid is het verzamelen en delen van bepaalde gegevens niet meer toegestaan, tenzij de gebruiker hier expliciet toestemming voor geeft. Uit tests is gebleken dat maar liefst 90% van de gebruikers hier geen toestemming voor geeft.

HELP! Ik wil direct de oplossing!

Gewoon even verder lezen 😉

Wat houdt de nieuwe iOS update in? 

Dit houdt dus in dat het ‘tracken’ en ‘retargeten’ van deze mensen niet meer mogelijk is. Mogelijkheden om advertenties te personaliseren worden enorm beperkt. Het is goed mogelijk dat bedrijven of adverteerders die op deze manier hun advertenties runnen dit niet langer op deze wijze kunnen uitvoeren.

Niet alleen voor adverteerders heeft dit gevolgen.

Ook voor gebruikers kan het nadelig zijn.

Pop-up 

Bij elke app die gedownload wordt op een iOS device komt er een pop-up in beeld. Er wordt dan gevraagd of de desbetreffende app de gegevens van die gebruiker mag tracken en gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

Adverteerders zijn bang dat nóg meer mensen geen toestemming zullen geven door deze vervelende pop-ups.

Nee!!!

9 van de 10 mensen zeggen hier dus NEE op. Het wordt adverteerders nu knap lastig gemaakt om hun ideale doelgroep te vinden. Zo zullen ’gratis-app’ ontwikkelaars, die voorheen hun inkomsten haalden uit ‘in-app-aankopen’,  nu misschien moeten overstappen op een ander verdienmodel. Zo zullen zij misschien apps, die voorheen altijd gratis waren, nu betaald moeten aanbieden om toch genoeg omzet te kunnen behalen.

Hoe zit het met LinkedIn en Google?

Als je een beetje onderzoek doet op internet zie je vooral veel titels als ‘Facebook ruzie met Apple’, ‘Apple maakt het Facebook erg lastig’ of ‘Apple gooit roet in eten Facebook’… Hoe zit het dan met andere kanalen zoals Google en LinkedIn?

Bij Google en LinkedIn ligt het probleem vooral bij de ‘retargeting-campagnes’. Voor kleine bedrijven kan dit een probleem zijn. Er moet dus een andere manier gevonden worden om deze doelgroep opnieuw te bereiken. Voor grote bedrijven is het probleem iets minder groot. Zij maken vooral gebruik van de ‘Opgeslagen doelgroepen’.

Dè oplossing

De oplossing is…de zogenaamde Conversion API. In plaats van bijvoorbeeld Facebook ga je zelf de data verzamelen.

Meer hierover in deze podcast of tijdens de live-sessie met Koen van de Weteringen op vrijdag 5 februari om 16:00 uur live via één van de volgende links: “

YouTube: www.youtube.nl/advertisingheroes/live

Facebook: www.facebook.com/AdvertisingHeroes/live

of gewoon via mijn persoonlijke LinkedIn-profiel (Jacarrino)

Over de schrijver
Over Jacarrino “Sinds 2000 ben ik gedoken in het marketingvak. Met heel veel plezier heb ik van 2000-2009 als retailmarketeer gewerkt bij een landelijke retail-keten. Mijn wens om andere succesvolle campagnes te maken dan alleen voor deze keten heeft ervoor gezorgd dat ik van 2009 tot 2012 bij een landelijk bekend reclamebureau heb gewerkt als reclame-adviseur. Vanaf 2012 mag ik successen boeken vanuit mijn eigen reclamebureau ‘Advertising Heroes’, waar ik vanaf het begin af aan ook Facebook en LinkedIn trainingen heb gegeven aan honderden ondernemers en professionals. De missie van Advertising Heroes is simpel: van mijn clienten ambassadeurs maken. Daarbij houd ik mijn fans wekelijks op de hoogte via mijn social media kanalen op LinkedIn, Facebook en Instagram en de Podcast ‘The Advertising Heroes Podcast’. Omdat de vraag naar kwalitatieve trainingen en workshops toenam, is vanaf 2020 AHcademy een aparte dienst geworden. Bij Advertising Heroes maken we succesvolle campagnes, bij AHcademy leren we hoe je succesvolle campagnes maakt.”
Reactie plaatsen