De Podcast luisteren!
Je hoort er nog bijzonder weinig over, maar het gaat de huidige manier van veel adverteerders compleet omgooien… De nieuwe update van Apple.
Apple heeft de privacy van haar gebruikers altijd belangrijk gevonden, maar veel adverteerders vinden het nu toch echt een stap te ver gaan. Vooral onder de ZZP-ers en MKB bedrijven is er onrust ontstaan. En dit is helemaal niet zo gek!
Door het nieuwe beleid is het verzamelen en delen van bepaalde gegevens niet meer toegestaan, tenzij de gebruiker hier expliciet toestemming voor geeft. Uit tests is gebleken dat maar liefst 90% van de gebruikers hier geen toestemming voor geeft.
HELP! Ik wil direct de oplossing!
Gewoon even verder lezen 😉
Wat houdt dit nu in?
Dit houdt dus in dat het ‘tracken’ en ‘retargeten’ van deze mensen niet meer mogelijk is. Mogelijkheden om advertenties te personaliseren worden enorm beperkt. Het is goed mogelijk dat bedrijven of adverteerders die op deze manier hun advertenties runnen dit niet langer zo kunnen doen.
Niet alleen voor adverteerders heeft dit gevolgen.
Ook voor gebruikers kan het nadelig zijn.
Pop-up
Bij elke app die gedownload wordt op een iOS device komt er een pop-up in beeld. Er wordt dan gevraagd of de desbetreffende app de gegevens van die gebruiker mag tracken en gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Adverteerders zijn dan ook bang dat nóg meer mensen geen toestemming zullen geven door de vervelende pop-ups.
Nee!!!
9 van de 10 mensen zeggen hier dus NEE op. Het wordt nu knap lastig gemaakt voor adverteerders om hun ideale doelgroep te vinden. Zo zullen ’gratis-app’ ontwikkelaars wie voorheen hun inkomsten haalde uit ‘ingame-aankopen’ nu misschien moeten overstappen op een ander verdienmodel. Zo zullen zij misschien apps, die voorheen altijd gratis waren, nu betaald moeten aanbieden om toch genoeg omzet te kunnen behalen.
Hoe zit het met LinkedIn en Google?
Als je een beetje op onderzoek uitgaat op het internet zie je vooral veel titels als ‘Facebook ruzie met Apple’, ‘Apple maakt het Facebook erg lastig’ of ‘Apple gooit roet in eten Facebook’… Hoe zit het dan met andere kanalen zoals Google en LinkedIn?
Bij Google en LinkedIn ligt het probleem vooral bij de ‘retargeting-campagnes’. Voor kleine bedrijven kan dit een probleem zijn. Er moet dus een andere manier gevonden worden om die doelgroep opnieuw te bereiken. Voor grote bedrijven is het probleem iets minder groot. Zij maken vooral gebruik van de ‘Opgeslagen doelgroepen’.
Dè oplossing
De oplossing is…de zogenaamde Conversion API. In plaats van bijvoorbeeld Facebook ga je jezelf de data verzamelen.
Meer hierover in deze podcast of tijdens de live-sessie met Koen van de Weteringen vrijdag 5 februari om 16:00 uur live op één van de volgende links: “
Youtube: www.youtube.nl/advertisingheroes/live
Facebook: www.facebook.com/AdvertisingHeroes/live
of gewoon via mijn LinkedIn persoonlijk profiel (Jacarrino)